donderdag 17 oktober 2013

Zoeken en rapen..

En dan.. op een ochtend in de herfstvakantie, als ik in Drenthe ben, ga ik kastanjes zoeken. We weten een straat, een paar dorpen verderop, waar veel kastanjebomen staan.
Met tamme kastanjes.
En ik ben er gek op!
Het zoeken vind ik ook leuk.
Het waait behoorlijk hard en de kastanjes waaien (via mijn rug en hoofd, ..AU!..) uit de bomen op de grond. Vele springen van schrik al open.

Het mais op  het aangrenzende stuk land is er net afgehaald en gekneusd. De wind heeft hier vrij spel, en hij voelt behoorlijk koud..
Dat is nu makkelijk zoeken, of eigenlijk is het alleen maar rapen.
De handschoenen blijven in de tas, met mijn schoenen 'schuif' ik de gemene stekelige schil van de kastanje opzij.

Nu kan ik de twee, of soms wel drie kastanjes zo uit hun veilige onderkomen halen.
En dan zijn ze van mij.. 
Met z'n allen in een plastic tas neem ik ze mee naar huis.
Ze belanden op een krant op de keukenvloer. Hier kunnen ze een beetje droog worden.
Dan gaan ze in een schaal en zal ik daar wat bolsters bij leggen, gewoon omdat dat een leuke sfeer geeft..
En ervan eten!
Want daar heb ik ze voor geplukt; ik vind ze heerlijk!

Tot gauw!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten